Article Index

Duhovi u tamnici


Pitanje je tko su duhovi u tamnici i da li je Isus njima zaista otišao osobno propovijedati? Ove duhove u tamnici se u kršćanskim krugovima različito tumači. Jedni kažu da su to duhovi umrlih iz tog vremena čija se besmrtna duša nalazi u geheni, dok drugi koji ne vjeruju u besmrtnost duše (kao JS) tvrde da su u pitanju pali anđeli koji su svjesni svoje osude koja ih čeka. Oni su navodno napustili ljudska tijela i vratili se u svoju nematerijalnu prirodu postojanja. Nije im više omogućeno da se utjelovljavaju jer im je ograničeno djelovanje s tim da su ipak mogli utjecati na ljude kao demonska bića (Stražarska kula, 2008.15.11. str.22). Što je istina?

Ima li smisla da Isus ide propovijedati samo jednoj drevnoj generaciji umrlih ljudi a ne i onima koji su uništeni u Sodomi ili Izraelcima koji su izginuli zbog svoje neposlušnosti? Ako nema smisla, onda možemo lakše prihvatiti ovu drugu tezu o nebeskim anđelima i odbaciti tvrdnje o besmrtnosti ljudske duše. Očito je Petar na njih mislio jer ih je spomenuo u svojoj drugoj poslanici. Vidjeli smo da je svoju predodžbu o njima mogao dobiti samo iz Henokove knjige (ili općeprihvaćenog gledišta) tako da je i ova izjava iz prve poslanice u skladu sa njenim spominjanjem duhova (anđela) koji su stavljeni u lance (okove) na nekom području zemlje gdje su zatočeni da "trpe kaznu sve do svog konačnog kraja" (Henok, 18:11,12; 19:1). Zanimljivo je da se tu spominje kako će biti okovani dok ne prođe sedamdeset (70) naraštaja nakon čega će biti uništeni.

“Jehova se tada obratio Mihaelu: “Idi (anđelu) Semjazi i njegovim suradnicima koji su se s njim udružili kako bi se uprljali sa kćerima ljudskim u svim njihovim nečistoćama – i sveži im ruke i noge u lance, (...) ti ih tada (prilikom uništenja njihovih bastardnih potomaka) brzo baci u lance i sveži ih da budu svezani dok ne prođe sedamdeset naraštaja preko zemlje, do dana njihovog suda i njihovog kraja.“ (Henok 10:11,12)

Ova informacija je mogla biti zanimljiva u 1. stoljeću. Naime, prema uvidu u Isusovo rodoslovlje može se izračunati da je od vremena Henoka do 1. stoljeća bilo 70 naraštaja, a budući da se kazna računa od vremena Noe, Henokovog praunuka, od kojeg je prošlo 67 naraštaja, onda je i Petar mogao misliti da su ti duhovi još u tamnici i da će uskoro biti sud nad njima. To se poklapalo sa njihovim očekivanjem da će Isus uskoro doći i uspostaviti svoje kraljevstvo na zemlji. Takvo očekivanje je jasno izraženo u Henokovoj knjizi čiji je sadržaj Petar očito poznavao iako nije morao vjerovati u sve što piše. Što je onda mislio kad je rekao da je Isus u duhu otišao i propovijedao tim duhovima u tamnici? Takva misao se ne može naći nigdje u drugim poslanicama. Samo je tu ubačena bez ijednog popratnog sadržaja koji bi je jasno definirao.

U Henokovoj knjizi se može iščitati da su duhovi čuvani za sud do određenog vremena. Takvo nešto Petar nije moglo pročitali u Bibliji. No, on je Isusa smatrao sucem koji će im suditi zajedno sa živima i mrtvima. Pavle je čak rekao da će i kršćani "suditi anđelima" (1.Kor 6:3). Ljudi mogu svojom vjerom osuditi bezbožnike i bez riječi im propovijedati tj. objaviti osudu koje nevjernik postaje svjestan u trenutku kada pravednik prima nagradu. Tako je i Isus svojim uskrsnućem i odlaskom na nebo koje je bilo zatvoreno za te pale anđele mogao objaviti njihov konačni sud. To bi bilo ista kao da im je propovijedao. Naime, u Henokovoj knjizi piše da se oni neće moći vratiti na nebo nego da će na zemlji dočekati svoj kraj. Iako to nije pisalo u svetim spisima, takva informacija je mogla imati smisla za one koji su prihvatili tu priču o utjelovljenim i neposlušnim anđelima. U tom svjetlu je sud trebao početi od njih.

Da bi Isus obnovio Izraelovo kraljevstvo i donio mir na zemlju, najprije je trebalo učiniti kraj zlu. Bilo bi logično da je Isus, nakon svog odlaska sa zemlje, zatočenim anđelima objavio konačan sud kao što piše da im je Henok objavio Božju kaznu. Piše da je Henok bio odnesen do neba gdje je od Boga primio riječi koje im je trebao objaviti, pa je bilo razumljivo pomisliti da je Isus svojim odlaskom na nebo najprije dobio od Boga riječi koje im je trebao reći prije nego istekne 70-ti naraštaj. Henok je tu objavu prenio anđelima tri naraštaja prije potopa, a budući da je po Henokovoj knjizi od Isusa preostalo još tri naraštaja do zadnjeg naraštaja, onda je po toj računici Isus također otišao i propovijedao tim anđelima tri naraštaja prije njihovog kraja. To se nije moglo znati ali je ta mogućnost postojala iz tadašnjeg kuta gledanja i Petar ju je spomenuo kao nešto samo po sebi razumljivo.

Međutim, apostoli su umrli, a Isus nije došao niti je učinjen kraj palim anđelima iako je prošlo svih sedamdeset naraštaja. Da li to znači da Isus uopće nije propovijedao zatočenim anđelima? Ako je propovijedao, zašto Petar ne daje nikakvu napomenu o tome što je bio sadržaj Isusovih riječi? To je jako upitno jer se u Bibliji uvijek navodi zašto je neki poslanik s neba ili zemlje došao nekome i što mu je rekao, pogotovo ako je morao prenijeti Božju poruku. Isus je rekao da je on poslan samo Izraelcima i nikad nije rekao da će prije svog povratka biti poslan da bilo što objavi drugim narodima i sotonskim (protivničkim) anđelima. Zato, ja osobno ne mogu biti uvjeren u nešto što se ne može provjeriti. Osim toga, koja je svrha zatočenja u kojem pali anđeli nisu imali nikakav utjecaj na ljude, ako znamo da je Bog ostavio onog anđela koji je u Bibliji označen ubojicom, krvnikom i lažovom i koji je odgovoran za čovjekov pad. Zašto njega nije odmah zatočio?

Ovo pitanje sam postavio kako bi ukazao na kontradiktornost Henokovog izvještaja sa onim što je Isus govorio. Naime, kao što sam već naveo, Henok piše da je navodni kušač u Edenu bio među nebeskim knezovima koji su sišli na zemlju sa svojim anđelima i uzimali sebi žene. Mihael ih je po Božjem nalogu sve okovao i zatočio do određenog vremena, što znači da je i taj kušač bio utamničen. No, kako je mogao biti zatočen daleko od ljudi, ako je Isus rekao:

“Sad je sud ovome svijetu; sad će knez ovoga svijeta biti istjeran napolje.“ (Iv 12:31)

Tko je bio taj knez ako je ovaj iz Edena bio zatočen u tamnici? Naziv 'tamnica' i 'zatvorski okovi' koje Petar spominje ne daju mogućnost nikakvog sotonskog djelovanja, tako da se njegove riječi ne slažu s Isusovim koji je smatrao da on i njegovi anđeli nisu zatočeni. Isus je govorio o njihovoj aktivnosti, skorom padu i konačnom kraju njihovog zlog utjecaja. Kako je onda mogao otići propovijedati 'duhovima u tamnici' kad u Bibliji to ne piše, niti je Isus o tome ikad govorio? Biblija nas ući da će oni uskoro biti zatočeni na tisuću godina tako da tek tada Isus može otići i objaviti im njihov konačan kraj. S druge strane, njegovo uskrsnuće i odlazak na nebo je moglo imati dovoljno jak odjek koji je bez riječi objavio konačan pad sotone i njegovih anđela, tako da im Isus nije ni bio poslan da im bilo što kaže.