Article Index

2. dio - Isus, Josipov sin


Utvrdili smo da je priča o djevičanskom začeću bila mnogima u početku nepoznanica. Kako je onda došlo do toga da su tu priču u svoje evanđelje uvrstili samo Matej i Luka? Neki čak smatraju da je već u prvim prijepisima netko ubacio dio teksta o začeću koji se spominje samo tu i nigdje više. To je zato što se u cijelom Novom Zavjetu (kršćanski grčki spisi) djevičansko rođenje spominje samo s četiri rečenice u Matejevom evanđelju i jednoj rečenici u Lukinom evanđelju za koja smo vidjeli da u sebi sadrže neke nelogičnosti (Matej 1:18-21; Luka 1:34). Dok sam završio s pisanjem prvog dijela ovog članka, došao sam do saznanja o sličnim istraživanjima ovog biblijskog teksta. Tako je i jedan profesor povijesti i biblijskih studija napisao:

“Dva Evanđelja, Markovo i Ivanovo, ne spominju priču o rođenju Isusa ... niti rana alternativna evanđelja poput Tome.  Čak i u Mateju i Luki, ideja o djevičanskom rođenju se nikada ne pojavljuje nakon početnih poglavlja: ne spominje se u Lukinom nastavku njegova evanđelja, u Djelima apostolskim.“  (Philip Jenkens, Jesus Wars (N.Y. Harper Collins Publishers, 2010, 44).

Mogli bi nadodati da čak ni u ostatku 'Novog Zavjeta' nema bilo kakvog ukazivanja na djevičansko začeće. Ukoliko se ono zaista desilo onda je imalo istu veliku važnost za spoznaju i vjeru kao i uskrsnuće. Međutim, za razliku od uskrsnuća koje se u poslanicama često spominje, začeće se kao takvo nigdje ne spominje što navodi na određenu sumnju o tekstu koji je vjerojatno naknadno ubačen. Sumnja može biti prvi korak da se krene u istraživanje. 

Nedavno sam u novinama čitao članak o međugorskoj vidjelici Jeleni Vasilj koja je 1982. kao dijete najprije čula glas anđela koji ju je pripremio za susret s Gospom koja joj je rekla da će za Božić imati viziju o Isusovom rođenju. Ona je ukratko opisala dan kada kada su Josip i Marija stigli u Betlehem tražeći smještaj. Nakon što se Isus rodio u štali vidi se prizor dvojice anđela koji nose natpis na kojem je pisalo "Slava Bogu na visini" (očito na hrvatskom jeziku). Zatim vidi mnoštvo anđela koji se obraćaju pastirima (na hrvatskom jeziku) sa viješću da im se rodio Spasitelj - Krist. Zatim je vidjela scenu sa tri mudraca koji traže dijete - novog kralja. Kad ga nađu, Marija im kaže da se želi "moliti s njima zato što mnogi ne žele obožavati Isusa". Da li je Marija mogla ovo reći jer nitko od Židova nije vjerovao da će morati obožavati Bogo-čovjeka? Ova riječ 'obožavati' je ključna u cijeloj priči jer aludira na djevičansko rođenje koje nije u skladu sa mesijankim proročanstvima, kao ni vizije čistilišta i pakla koje je ta Gospa pokazala djeci u Međugorju. Koji je onda cilj ovakvih vizija? 

S obzirom da se takva viđenja u Bibliji opisuju kao lažna, onda je sasvim moguće da je netko od kršćana u ono vrijeme imao sličnu viziju koju je prepričavao drugima i koja je kao takva objeručke prihvaćena od gnostika i drugih helenističkih učitelja. U toj objavi je moglo biti činjenica za koje se već znalo, dok je djevičansko rođenje do tada bila nepoznanica sve dok nije izašla na vidjelo po anđelu koji ju je nekome objavio. Ukoliko je i u viziji rečeno kako treba obožavati Isusa, onda je to automatski značilo da je on Bog koji se inkarnirao i rodio u ljudskom tijelu. To je podrazumijevalo da se Isus nije mogao roditi po čovjeku. S obzirom da su već postojala evanđelja koji o tome nisu svjedočila, onda je tu priču zbog njene važnosti netko od prepisivača i prevodioca ubacio u evanđelja kako bi ispravio taj propust. Trebalo je samo s par rečenica još nadodati scenu kako je Marija začela po svetom duhu, a ne po Josipu. Ovo se moglo desiti jer je apostol Pavle upozorio na mogućnost da čak i anđeo s neba nekome objavi stvari o kojima apostoli nisu govorili ni pisali (Gal 1:8).